Jumat, September 10, 2004

Mengenal UTM lebih dekat

Sangat wajar bagi warga baru UTM (baca: mahasiswa) yang memerlukan informasi detail tentang situasi dan lokasi UTM. Untungnya (nasib baik, kata orang Malaysia), pihak universiti menyediakan peta yang dibagikan secara gratis kepada semua mahasiswa baru pada saat registrasi. Meski demikian kadang masih diperlukan pemandu (guide) daripada sesama kawan mahasiswa lama untuk menunjukkan arah yang benar hingga ke sudut-sudut kampus, agar tak tersesat.

Berikut saya postingkan peta lokasi kampus UTM, semoga bermanfaat kepada calon-calon mahasiswa (khususnya dari Indonesia) yang berminat lanjut studi di sini.

Peta lokasi UTM

(Kolej Perdana adalah nama kawasan untuk asrama pelajar yang di dalamnya terdapat blokRumah Keluarga pelajar asing, dan juga untuk Rumah Tamu)

****

Untuk mencapai lokasi UTM di Skudai, Johor Bahru, dapat melalui rute sebagai berikut:

  • Tetamu yang datang dari Kuala Lumpur, gunakan transportasi darat dengan Bus Eksekutif dari terminal bus Pudu Raya (KL) jurusan Johor Bahru, turun di Sri Putri (dekat dengan Mall Skudai Parade/Econsave), kemudian lanjutkan dengan Taxi sampai di UTM.
  • Tetamu yang datang dari Lapangan Terbang Sultan Ismail (Senai), terus saja naik Taxi menuju UTM.
  • Tetamu yang datang dari Terminal Jetty Stulang Laut, dapat melanjutkan perjalanan dengan naik Taxi ke UTM.
  • Tetamu yang datang melalui Singapore, gunakan Taxi Singapore (atau MRT) dari Changi hingga ke Queen Street (Singapore), selanjutnya beralih ke Taxi Johor menuju UTM.
  • Tetamu yang datang melalui Singapore, boleh juga gunakan perkhidmatan Taxi Singapore dari Changi hingga ke Kota Raya-Johor Bahru, selanjutnya beralih ke Taxi Johor menuju UTM.

Demikian, semoga membantu.


oooOOOooo